Automatsko
prebacivanje frekvencije (AFS) se koristi da obezbedi automatski backup ukada kvalitet signala,
koji se emituje sa trenutnog predajnika, nije zadovoljavajući. Nedovoljna snaga
signala na prijemu je posledica slabljenja do koga dolazi usled prepreka na
koje nailazi signal prilikom prostiranja (npr. visoke zgrade). U tom slučaju
prijemni uređaji u vozilima se automatski prebacuju na onu frekvenciju koja
emituje isti radio program. Informacije o različitim predajnicima koji emituju
isti radio oprogram u istim ili susednim oblastima pokrivanja sadržane su u
lista alternativnih frekvencija. Na slici 1
prikazan je postupak dinammičkog
biranja najjačeg signala istog programa na
prijemu, kako bi tjuner po potrebi mogao da se prebaci na drugu frekvenciju.
Da bi ovaj prelazak sa jedne na drugu
frekvenciju bio uspešan potrebno je obezbediti dobru sinhronizaciju između
predajnika, kako ne bi došlo do problema na prijemu. U sličajevima kada postoji kašnjenje između signala koji nose
isti radio program, a emituju se sa različitih predajnika, nije moguće
obezbediti kvalitetan prijem signala. Jer tokom gradske
vožnje, usled smetnji na prijemu, često može doći do naizmeničnog prebacivanja
prijemnika sa jedne na drugu frekvenciju, sa ciljem da se „uhvati“ najjači
signal. Ovakva situacija idejno je ilustrovana na slici 3, gde su prikazana dva
ista signala od kojih je jedan zakašnjen u vremenu u odnosu na drugi.
Za potrebe objašljenja ovog
primera usvojiće se pretpostavka da su u pitanju predajnici na Avali i Čotu
koji emituju programe Radio Beograda. Sa slike se vidi da signal označen plavom
bojom (koji se emituje sa predajnika na Čotu) kasni u vremenu za signalom
označenim crvenom bojom (koji se emituje sa predajnika na Avali) za neki
vremenski interval, npr. 2s. Tada će prilikom prebacivanja tjunera sa Čota na
Avalu doći do gubitka 2s programa Radio Beograda koji se emituje, dok će pri
prebacivanju tjunera sa Avale na Čot doći do ponavljanja poslednje 2 s
programa, jer je taj signal zakašnjen u vremenu.
Slika1: Prikaz dinamičkog biranja FM signala
Slika2: Prikaz dva signala od kojih jedan ( plavo Čot) kasni u odnosu na drugi (crveno Avala)
Slika3: Provera signala alternativnih frekvencija tokom vožnje
TEKST su pripremile kolege iz tehnike Radio Beograda.
Нема коментара:
Постави коментар